Kupno mieszkania z rynku wtórnego krok po kroku.

Po okresie zachłyśnięcia się nowymi inwestycjami budownictwa mieszkaniowego okazało się, że w wielkiej płycie bywa przestronniej, ciszej i dysponujemy lepszym dojazdem. Jak więc kupić lokal na rynku wtórnym?

Sprawdzenie aktu notarialnego i księgi wieczystej

Przed podpisaniem umowy niezbędne jest upewnienie się, że nie ma ku temu żadnych przeszkód. W tym celu powinniśmy oczekiwać od sprzedającego przedstawienia możliwie najbardziej aktualnych zaświadczeń o braku dodatkowych osób zameldowanych w lokalu, braku zadłużenia dotyczącego zarówno opłat eksploatacyjnych, jak i ewentualnego obciążenia kredytowego, opłat związanych z podatkami od nieruchomości czy też z użytkowaniem wieczystym. Niezbędne będzie też przedstawienie odpisu księgi wieczystej oraz wypisu aktu notarialnego, by upewnić się, że osoba sprzedająca rzeczywiście ma tytuł prawny do takiej sprzedaży.

Czasem przyda się dodatkowe wsparcie

Jeżeli mamy wątpliwości co do analizy przedstawionych dokumentów, zawsze warto skonsultować się z prawnikiem. W pewnym stopniu może nam również pomóc notariusz, jeśli jednak zaproponowany został przez sprzedającego, weźmy pod uwagę pewne ryzyko braku obiektywności. Zakup mieszkania jest przecież bardzo poważnym wydatkiem, dlatego zawsze lepiej będzie zadać zbyt dużo pytań i mieć zbyt wiele wątpliwości, niż pominąć jakieś istotne.

Czas na zapłatę

Jeżeli żaden z przedstawionych dokumentów nie wzbudził niczyjego niepokoju, nadchodzi wtedy czas na podpisanie umowy i dokonanie zapłaty. W przypadku zdecydowanej większości transakcji na rynku wtórnym, strona kupująca posiłkuje się kredytem hipotecznym – procedura wypłaty pieniędzy jest wtedy określona w umowie kredytowej. Coraz częściej się jednak zdarza, że sprzedawane mieszkanie jest już obciążone hipoteką. W takim przypadku należy dokonać takich ustaleń co do zapłaty za mieszkanie, by część sumy płaconej przez nabywcę została przelana na rachunek w banku, który oryginalnie zapewnił kredyt hipoteczny, a pozostała część sumy przelewana jest już bezpośrednio na konto dotychczasowego właściciela. W ten sposób możemy uzyskać potwierdzenie spłaty dotychczasowej hipoteki i wykreślenie z ksiąg wieczystych informacji o obciążeniu kredytowym. Oczywiście w praktyce, jeśli nowy nabywca w również posiłkuje się kredytem, to nastąpi po prostu aktualizacja wpisów dotyczących hipoteki – tym razem będą one już dotyczyły nowego właściciela.

 

Potrzebujesz pomocy prawnej przy zakupie mieszkania? Zapraszamy: www.notariuszrataje.pl

, , ,